Miért is érdemes hozzánk jönni?
Az alábbiakban a táborral kapcsolatos szakmai munkánkról, a résztvevő személyekről, referenciáinkról olvashat az érdeklődő.
Miért ÖKO? ÖKO-LAND, AZ ÖKOLÓGIAI SZEMLÉLET SZIGETE!
Sokan beszélnek „ÖKO-tudatos”, „környezettudatos” gondolkodásmódról, de kevesen tesznek érte, és még kevesebben művelik ezt a mindennapokban. Vegyük hát számba, mit is jelent ez a számunkra.
- A tábor energiaellátásához jelentős mértékben alternatív illetve megújuló energiaforrásokat veszünk igénybe:
- Napelemes visszatápláló rendszerünk 25 kwh-s kiserőműként engedélyezett. Jelenleg több tucat napelem tábla szolgálja a tábor elektromos energiaellátását.
- A készenléti meleg víz előállítását segíti szolár rendszerünk.
- A szállás, valamint a foglalkoztató épületekhez felhasznált természetes alapanyag a fenyőfa.
- A tábor fűtéséhez jelentős mértékben a környezetben található fa nyesedékeket, bio hulladékot használjuk fel, amelyet saját eszközökkel aprítékolunk, majd a szabályozhatóság érdekében pelletet készítünk belőle, és a fűtést ezzel biztosítjuk. Saját pelletgyártó gépsorunk beüzemelés alatt áll.
- A táborban szelektív hulladékgyűjtést, tárolást, kezelést folytatunk.
- Természetvédelmi, természetismereti, a fenntarthatóságra is épülő környezeti nevelés programot folytatunk, amely fontos része a tábor küldetésének.
- Az állatvilág megismertetése, oktatócélú bemutatása céljából állatsimogatót alakítottunk ki, amely hamarosan látogatható lesz.
- Madárbarát kertként odúkat, etetőket, itatókat, madárfürdőket telepítettünk. Különlegességünk a denevérodúk kihelyezése. A madarakat télen is etetjük.
- Búvóhelyeket alakítottunk ki pockoknak, cickányoknak, gyíkoknak, békáknak, sünöknek, darazsaknak.
- Közel 350 m-es patakpartunkat, annak környezetbarát megőrzése érdekében „mini”, egyfajta „ökológiai korridor”, tanösvényt alakítottuk ki.
- Közel 1 hektáros területünket a fák, cserjék széles választékával tudatosan alakítottuk ki, amelynek okán egyfajta botanikus gyűjtemény is a tábor.
- Sziklakertjeinkben a lágyszárú növények széles skálája található meg.
- A tábor jelentős néprajzi és zoológiai gyűjteményi háttérrel rendelkezik, gondozzuk, bemutatjuk, gyarapítjuk annak érdekében, hogy folyamatosan az oktatás szolgálatába állíthassuk.
- Múltunk, hagyományaink, népi kismesterségeink megismertetésével foglalkozunk, amelyeket a tábori foglalkozások keretében adunk át, illetve kézműves tárgyak előállításán keresztül gyakorlunk, melyek során természetes anyagokat használunk fel.
- Foglalkoztató programjainkban a hagyományos népi játékok kialakítása, megismertetése, készítése, alkalmazása szerepel elsődlegesen.
- Étkezéseinkhez, amilyen mértékben csak lehetséges, a táborban előállított, egészséges termékeket használunk fel, illetve ennek érdekében lekvárt főzünk, aszalunk, szárítunk, állatokat tartunk stb.
ERDEI TANÓRA PROGRAM
A DIPO Khe. és az ÖKO-Land Tábor eddigi egyik legsikeresebb programja, amely 2010-ben zajlott.
Főbb információk:
- 180 órányi tervezett foglalkoztatás 300 fő tanuló számára.
- A programban végül 5 iskola, azon keresztül 18 település tanulói vettek részt, összesen 494 tanuló, 32 közösségből, osztályból.
- Kidolgozásra került 4 db „Csuszka” munkafüzet az 1-2., a 3-4., az 5- 6. és a 7-8. osztályos korosztály számára.
- A tanulók négy alkalommal vettek részt foglalkozásokon, „terepen” 3-3 óra tiszta időtartamban, azok témakörei a következők voltak:
1. „Találkozás a természettel”
Viselkedés, tájékozódás, felismerések, összefüggések feltárása a természetben.
2. „Az erdő fái, az erdő, mint növénytársulás”
Elmélyülés a növényvilág megismerésében a gyógynövényektől az állományalkotó
erdőkig. Az erdőgazdálkodás és az erdész munkája.
3. „Az erdő állatvilága”
Állatok az avarlakó gerinctelenektől a gímszarvasig, illetve a csúcsragadozókig.
Ismeretek szerzése az életjeleken keresztül. Vadászat és a vadgazdálkodás, a
vadász szerepének megismerése.
4. „A fenntarthatóság”
A fogalom megismerése, a fogyasztói társadalmunk vadhajtásainak feltérképezése.
Múltunk megismerése, a paraszti munka és a falusi élet tárgyi emlékein keresztül.
A foglalkozások helyszínei voltak:
- Szendehely-Katalinpuszta – Gyadai tanösvény
- Alsópetény – Korpa-hegy
- Kétbodony – Kéktúra útvonal
- Kétbodony – Horgásztó
- Naszály hegy
- Felsőpetény – Néprajzi gyűjtemény
- Rétság – Művelődési Központ és Könyvtár
A foglalkozásokat nagymértékben segítette a jelentős gyűjteményi háttér is.
KÉZMŰVESSÉG
A környezeti nevelés mellett a tábor legfontosabb feladatának tartja a népi kismesterségek, hagyományaink, múltunk megismertetését, azt a gyakorlatba is átültetve a gyermekekkel elfogadtatni, ezen keresztül is formálni jellemüket, gazdagítani ismereteiket, alakítani kézügyességüket, megismertetni velük az alkotó munka gyönyörét.
A változatos kézművesség elemei valamennyi táborturnus foglalkozásai között ott vannak, különböző arányban.
2014-2015 év során kiemelt program volt 100 alkalommal (általában 20 fő körüli létszámmal) a térség iskolásainak tanévben, illetve a nyári időszakban a szünidőt töltők, valamint az üdülő családok gyermekeinek, illetve a jeles napokhoz kötötten – a táborban kézműves foglalkozások tartása, ezen keresztül a látókör, kézügyesség, gondolkodásmód fejlesztése.
Egy-egy alkalommal minimum kettő-négy kézműves szakember vett részt az oktató munkában. A foglalkozástípusok között voltak: bőrmívesség változatos típusai, kézi kovácsolás, csuhébáb és csuhé ajándéktárgy készítés, szövés, rongyszövés, gyöngyfűzés és szövés, dekopázsolás, agyagozás, mézeskalács készítés formákkal, ütőfával és sütés, népi étkek készítése, rétesnyújtás és sütés.