az ökológiai
szemlélet szigete

Bemutatkozunk

Miért is érdemes hozzánk jönni?

Az alábbiakban a táborral kapcsolatos szakmai munkánkról, a résztvevő személyekről, referenciáinkról olvashat az érdeklődő.

 

Miért ÖKO? ÖKO-LAND, AZ ÖKOLÓGIAI SZEMLÉLET SZIGETE!

Sokan beszélnek „ÖKO-tudatos”, „környezettudatos” gondolkodásmódról, de kevesen tesznek érte, és még kevesebben művelik ezt a mindennapokban. Vegyük hát számba, mit is jelent ez a számunkra.

  • A tábor energiaellátásához jelentős mértékben alternatív illetve megújuló energiaforrásokat veszünk igénybe:
    • Napelemes visszatápláló rendszerünk 25 kwh-s kiserőműként engedélyezett. Jelenleg több tucat napelem tábla szolgálja a tábor elektromos energiaellátását.
    • A készenléti meleg víz előállítását segíti szolár rendszerünk.
  • A szállás, valamint a foglalkoztató épületekhez felhasznált természetes alapanyag a fenyőfa.
  • A tábor fűtéséhez jelentős mértékben a környezetben található fa nyesedékeket, bio hulladékot használjuk fel, amelyet saját eszközökkel aprítékolunk, majd a szabályozhatóság érdekében pelletet készítünk belőle, és a fűtést ezzel biztosítjuk. Saját pelletgyártó gépsorunk beüzemelés alatt áll.
  • A táborban szelektív hulladékgyűjtést, tárolást, kezelést folytatunk.
  • Természetvédelmi, természetismereti, a fenntarthatóságra is épülő környezeti nevelés programot folytatunk, amely fontos része a tábor küldetésének.
  • Az állatvilág megismertetése, oktatócélú bemutatása céljából állatsimogatót alakítottunk ki, amely hamarosan látogatható lesz.
  • Madárbarát kertként odúkat, etetőket, itatókat, madárfürdőket telepítettünk. Különlegességünk a denevérodúk kihelyezése. A madarakat télen is etetjük.
  • Búvóhelyeket alakítottunk ki pockoknak, cickányoknak, gyíkoknak, békáknak, sünöknek, darazsaknak.
  • Közel 350 m-es patakpartunkat, annak környezetbarát megőrzése érdekében „mini”, egyfajta „ökológiai korridor”,  tanösvényt alakítottuk ki.
  • Közel 1 hektáros területünket a fák, cserjék széles választékával tudatosan alakítottuk ki, amelynek okán egyfajta botanikus gyűjtemény is a tábor.
  • Sziklakertjeinkben a lágyszárú növények széles skálája található meg.
  • A tábor jelentős néprajzi és zoológiai gyűjteményi háttérrel rendelkezik, gondozzuk, bemutatjuk, gyarapítjuk annak érdekében, hogy folyamatosan az oktatás szolgálatába állíthassuk.
  • Múltunk, hagyományaink, népi kismesterségeink megismertetésével foglalkozunk, amelyeket a tábori foglalkozások keretében adunk át, illetve kézműves tárgyak előállításán keresztül gyakorlunk, melyek során természetes anyagokat használunk fel.
  • Foglalkoztató programjainkban a hagyományos népi játékok kialakítása, megismertetése, készítése, alkalmazása szerepel elsődlegesen.
  • Étkezéseinkhez, amilyen mértékben csak lehetséges, a táborban előállított, egészséges termékeket használunk fel, illetve ennek érdekében lekvárt főzünk, aszalunk, szárítunk, állatokat tartunk stb.

 

ERDEI TANÓRA PROGRAM

A DIPO Khe. és az ÖKO-Land Tábor eddigi egyik legsikeresebb programja, amely 2010-ben zajlott.
Főbb információk:
  • 180 órányi tervezett foglalkoztatás 300 fő tanuló számára.
  • A programban végül 5 iskola, azon keresztül 18 település tanulói vettek részt, összesen 494 tanuló, 32 közösségből, osztályból.
  • Kidolgozásra került 4 db „Csuszka” munkafüzet az 1-2., a 3-4., az 5-  6. és a 7-8. osztályos korosztály számára.
  • A tanulók négy alkalommal vettek részt foglalkozásokon, „terepen” 3-3 óra tiszta időtartamban, azok témakörei a következők voltak:
     1. „Találkozás a természettel”
         Viselkedés, tájékozódás, felismerések, összefüggések feltárása a természetben.
     2. „Az erdő fái, az erdő, mint növénytársulás”
         Elmélyülés a növényvilág megismerésében a gyógynövényektől az állományalkotó
         erdőkig. Az erdőgazdálkodás és az erdész munkája.
     3. „Az erdő állatvilága”
         Állatok az avarlakó gerinctelenektől a gímszarvasig, illetve a csúcsragadozókig.
         Ismeretek szerzése az életjeleken keresztül.  Vadászat és a vadgazdálkodás, a
         vadász szerepének megismerése.
     4. „A fenntarthatóság”
         A fogalom megismerése, a fogyasztói társadalmunk vadhajtásainak feltérképezése.
         Múltunk megismerése, a paraszti munka és a falusi élet tárgyi emlékein keresztül.
A foglalkozások helyszínei voltak:
  • Szendehely-Katalinpuszta – Gyadai tanösvény
  • Alsópetény – Korpa-hegy
  • Kétbodony – Kéktúra útvonal
  • Kétbodony – Horgásztó
  • Naszály hegy
  • Felsőpetény – Néprajzi gyűjtemény
  • Rétság – Művelődési Központ és Könyvtár
A foglalkozásokat nagymértékben segítette a jelentős gyűjteményi háttér is.

 

KÉZMŰVESSÉG

A környezeti nevelés mellett a tábor legfontosabb feladatának tartja a népi kismesterségek, hagyományaink, múltunk megismertetését, azt a gyakorlatba is átültetve a gyermekekkel elfogadtatni, ezen keresztül is formálni jellemüket, gazdagítani ismereteiket, alakítani kézügyességüket, megismertetni velük az alkotó munka gyönyörét.
A változatos kézművesség elemei valamennyi táborturnus foglalkozásai között ott vannak, különböző arányban.
2014-2015 év során kiemelt program volt 100 alkalommal (általában 20 fő körüli létszámmal) a térség iskolásainak tanévben, illetve a nyári időszakban a szünidőt töltők, valamint az üdülő családok gyermekeinek, illetve a jeles napokhoz kötötten – a táborban kézműves foglalkozások tartása, ezen keresztül a látókör, kézügyesség, gondolkodásmód fejlesztése.
Egy-egy alkalommal minimum kettő-négy kézműves szakember vett részt az oktató munkában. A foglalkozástípusok között voltak: bőrmívesség változatos típusai, kézi kovácsolás, csuhébáb és csuhé ajándéktárgy készítés, szövés, rongyszövés, gyöngyfűzés és szövés, dekopázsolás, agyagozás, mézeskalács készítés formákkal, ütőfával és sütés, népi étkek készítése, rétesnyújtás és sütés.